Miłosierdzie Boże a piekło

Jak rozumieć miłosierdzie Boże? Zapraszam do obejrzenia krótkiego filmiku na ten temat.

Ten post ma 19 komentarzy

  1. Dziękuję za jasne słowa.

    Powinniśmy kierować naszą uwagę najpierw na Dekalog.

    Częścią Dekalogu jest III przykazanie o szabacie, który według KKK 2175 został przez Kościół przeniesiony na niedzielę.

    Przepisy Mojżeszowe odnośnie szabatu nakazują:
    1. Nie pracować (nie zarabiać pieniędzy)
    2. Nie zmusić innych do pracy (nie wydawać żadnych pieniędzy, nawet w restauracji)
    3. Nie podróżować (Wj 16,29)

    Dlaczego księża nie przekazują tej wiedzy z ambony?

    Nawet w dzisiejszym pierwszym czytaniu (środa III tygodnia Wielkiego Postu) zostało (celowo?) pominięty werset Pwt 4,2: „Nic nie dodacie do tego, co ja wam nakazuję, i nic z tego nie odejmiecie, zachowując nakazy Pana, Boga waszego, które na was nakładam.”

    Natomiast w Ewangelii usłyszałem dzisiaj słowa Jezusa: „ani jedna jota, ani jedna kreska nie zmieni się w Prawie” (Mt 5, 18).

    Czy ja błądzę? Proszę mnie wyprostować.

    1. Ojciec Jakub

      Niewątpliwie Dekalog jest bardzo ważny. Stanowił on dla Izraelitów podstawę do zawarcia przymierza z Bogiem pod górą Synaj. Jezus zaktualizował i uzupełnił rozumienie Dekalogu, o czym czytamy w Ewangelii Mateusza (Kazanie na Górze Mt 5-7). Przez fakt ZMARTWYCHWSTANIA Jezusa, najważniejszym dniem, już nie jest szabat, dzień w którym Bóg „odpoczął”, ale niedziela, dzień w którym Bóg zwyciężył śmierć i odkupił człowieka otwierając mu w ten sposób bramy nieba, dając możliwość wiecznego zbawienia.
      Nie wiem co mówią inni księżą z ambony, bo tematów jest wiele. Z mojej strony zapewniam, że już nie raz mówiłem o obowiązku świętowania niedzieli i powstrzymania się od pracy.

  2. Jarosław Tulin

    Ojcze Jakubie
    Chciałbym zapytać jak to jest z tym zatwardzaniem serca Faraona przez Boga? Słyszałem że wg semickiego rozumienia wcale to nie oznacza że Bóg zatwardził serce Faraona tylko że Bóg nie przeszkodził Faraonowi w tym zatwardzaniu serca że. Jak to należy rozumieć? Słyszałem że serce to po semicku należy wiązać z rozumem i mądrością a nerki są odpowiednikiem naszego uczuciowego serca. Czy mógłby Ojciec coś więcej na ten temat napisać?

    1. Ojciec Jakub

      Odpowiedź jest w zasadzie prosta. Starożytni Izraelici uważali Boga za pierwszą przyczynę wszystkiego, co się dzieje na świecie. Stąd różnica w wyrażaniu pewnych myśli. Dzisiaj my powiemy, iż np. „Bóg dopuścił, że ten człowiek zgrzeszył”, natomiast w tamtym czasie Żyd powiedziałby „Bóg sprawił, że on zgrzeszył”. Po prostu inny sposób wyrażania tej samej rzeczywistości, tzw. semityzm. Mam nadzieję, że moje wyjaśnienie było jasne 🙂

  3. Sylwia Siłuszyk

    Ojcze Doktorze, czy mógłby Ojciec przybliżyć nam warunki życia – chodzi mi przede wszystkim o status społeczny kobiety z cytowanej przypowieści. Jakie miała szanse wg ówczesnych realiów, aby mogła zmienić swoje życie? Dziękuje z góry za odpowiedź.

    1. Ojciec Jakub

      Szczęść Boże, przepraszam, że odpowiadam tak późno. Jeśli idzie o status społeczny kobiety w czasach Jezusa, to był on dużo niższy, niż mężczyzny i w konsekwencji miała ona dużo mniej praw, niż mężczyzna. Na przykład: mężczyzna żonaty, który współżył z kobietą niezamężną, nie popełniał cudzołóstwa. Było to grzechem, ale nie było to cudzołóstwo. Natomiast kobieta żonata, która popełniła grzech z mężczyzną niezamężnym popełniała grzech cudzołóstwa. Być może dlatego w opowiadaniu o kobiecie cudzołożnej (J 8) przyprowadzono tylko kobietę bez mężczyzny. Jej groziła za to śmierć. Jezus faktycznie uratował jej życie.

  4. Sylwia Siłuszyk

    Zastanawia mnie dalszy ciąg tego dramatycznego spotkania.. Czy mąż ją przyjął? Jeżeli tak, to jak ją mógł traktować? Jeżeli ją oddalił, to jak została przyjęta przez krewnych. Czytając opis tego spotkania, zawsze zastanawiam się, co było później… Na ile zmieniło się jej życie. To takie moje przemyślenia – dalekie od teologi 😀
    Dziękuję za odpowiedź – z Panem Bogiem

  5. Błażej Zawalidroga

    Witam. Prztaczanie przypowieści o synu marnotrawym i konsekwencjach grzechu wydaje mi się dość karkolomne gdyż nie tylko otrzymuje on nowe szaty ale i pierścień dziecica a więc symbol godności i dziedziczenia. Oczywiście nie polemizuje z oczywistością konsekwencji grzechu ale tu Bóg pokazuje że miłosierdzie oznacza też zupełne przywrócenie do stanu
    przed grzechem lub zmazanie win razem z ich konsekwencją.pozdrawiam.

    1. Ojciec Jakub

      Nie do końca. Proszę zwrócić uwagę na słowa ojca do starszego syna: „Moje dziecko, ty zawsze jesteś ze mną i WSZYSTKO, CO MOJE DO CIEBIE NALEŻY” (Łk 15,31). A zatem, status młodszego syna nie jest taki jak pierwotnie. Odzyskał on godność, ale swoją część majątku utracił raz na zawsze. Człowiek może utracić zdrowie z powodu hulaszczego życia (narkotyki itd.). Jeżeli się nawróci to z pewnością odzyska godność dziecka Bożego, ale zdrowia być może już nigdy całkowicie nie odzyska. to rozumiemy jako konsekwencje naturalne grzechu. Podobnie młodszy syn. Odzyskał godność, ale jego część majątku, którą roztrwonił, przepadła.

  6. Paweł Droga

    Witam.Mam wątpliwość co do słuszności użycia przypowieści o synu marnotrawym jako przykładu pokazania konsekwencji grzechu. (oczywiście nie polemizujac że slusznoscia istnienia takich) Bierze się ona z faktu otrzymania nie tylko nowej szaty ale i pierścienia na palec,oznaczającego status dziedzica a więc i dziedziczenia. Raczej ta przypowieść mówi o bezwzględnej Bożej miłości i przywrócenia pełnej godności usuwajacej nawet konsekwencje czynu.. Pozdrawiam

  7. Paweł Droga

    Tak, rozumiem. Ale czy wszystko co moje można tak dosłownie tłumaczyć, bo np. Co moje może oznaczać cześć ojca bez części brata, który powrócił którą mu ojciec przywrócił…. tego nie wiemy. Może to znaczenie łatwiej zrozumieć w tłumaczeniu hebrajskim, bardzo jestem ciekaw w oryginale jak to wybrzmiewa. Dziękuję za odpowiedź.

  8. Ojciec Jakub

    Tak, w język oryginalnym (greckim) tekst przedstawia się zaskakująco ciekawie, ponieważ tam, gdzie w tłumaczeniu znajdujemy słowo „majątek” w oryginale został użyty termin BIOS, który oznacza „majątek”, ale także znaczy „życie”.

  9. Błażej Zawalidroga

    Ciekawi mnie jeszcze jedna rzecz.Jak sytuacja syna marnotrawnego miała by się w roku jubileuszowym?

  10. Błażej Zawalidroga

    Co sądzi Ojciec o objawieniu Eugenii Ravasio Boga Ojca? Nie ukrywam że mimo prób nazywania tego tylko misja to dla mnie bardzo dziwne.Z biblijnego punku widzenia objawienia się Boga w Jezusie, samych słów Jezusa że widząc Jego widzimy i poznajemy Ojca. Sugerowane jakiegoś braku jak czytamy i dziwnej obietnicy że każdy kto chociaż raz nazwie Boga Ojcem będzie zbawiony?! To orędzie chyba mimo początkowej akceptacji nie zostało uznane?Pozdrawiam. Z Panem Bogiem.

    1. Ojciec Jakub

      Nigdy o tej siostrze nie słyszałem, więc nie potrafię na jej temat nic powiedzieć. W takiej sytuacji warto zapoznać się z oficjalnym stanowiskiem Kościoła, jeżeli takie zostało wydane.

  11. Błażej Zawalidroga

    Dziękuję i takie pytanie z Łukasza 11.19.Dlaczego Jezus stawia tezę że synowie wyrzucający złe duchy zostaną sedziami oskarzycieli Jezusa?Czy chodzi o synów jako dzieci czy może oskarżycielami są faryzeusze i chodzi o synów jako naród Izraela i to że do tej pory wyrzucanie złych duchów zawsze było traktowane jako boże działanie a nie diabła? Kontekst osadzenia jest dla mnie niejasny.

  12. Joanna T.

    Niestety nauka k.k. o tym że wszyscy dobrzy ludzie po śmierci fizycznego ciała idą do nieba jest niezgodna z prawdą objawioną w P.Ś. Może zacznę od tego że po śmierci , wszyscy ludzie czy dobrzy czy źli , ich dusze ( czyli świadomość i historia danej osoby ) + duch( czyli energia która pochodzi od Boga ) stanowią jedno i po śmierci znajdują się w ,, Szeolu” ( czyli powszechnym grobie ludzkości ) znajdują się jakby w głębokim śnie, gdzie czekają na pierwsze zmartwychwstanie .Taki stan umarłych można wytłumaczyć tym że niektórzy są wstanie zkątaktować się ze marłymi , ale takie żeczy są kategorycznie zabronione . To tak na marginesie. Drugie zm. kture odbędzie się pod koniec 1000 letniego panowania J. Ch. wtedy też między innymi odbędzie się sąd nad nimi . Zmartwychwstali kturzy niepomyślne zostaną osądzeni niestety czeka ich druga śmierć w jeziorze ognia ( czyli w Gehennie) z tego miejsca niestety niema powrotu .

  13. Joanna T.

    W S.T. w K. Przysłów 15 : 11; 27:20; K. Hioba28:22 ; 26: 5 , 6 – w B. Tysiąclecia słowo Awaddon albo Abaddon tak jest w j.hebrajskim tłumaczy się je na zatracenie , zniszczenie , K. Hioba 31: 12. W N.T. Obj. 9:11; 1, 2 ; 17: 8 ;20:1,2,3 w Łuk. 8: 30:31, jest mowa o czeluści , Rzym. 10: 6, 7. Takie słowa jak Tartar, Abaddon , zniszczenie , zatracenie, otchłań dotyczą tego samego miejsca , jest to kraina ,miejsce odosobnienia , więzienie dla demonów . Jest to miejsce w którym demony nie mają (nie będą) miały możliwości oddziaływania na ludzi , jest to miejsce kture znajduje się pod ,,Szeolem” w znacznej odległości . Zostanie też tam uwięziony , po wielkim dniu Boga wszechmocnego (twn. Armagedonie) zbuntowany anioł z ogrodu Eden ( czyli pradawny wąż , smok z k. Obj.) na 1000 lat żeby nie zwodzić naród.

Leave a Reply to Joanna T.Cancel reply

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.